De Zilvermeeuw beperkt CO2-uitstoot.
De totale scheepvaart stoot momenteel 3% van alle broeikasgassen in de wereld uit. Een behoorlijk percentage, waar dus nog veel winst te behalen valt. Dat vinden wij bij De Zilvermeeuw ook. In het verlengde daarvan is het partnerschap met ISHY (Implementation of Ship Hybridisation) voor de hand liggend. Door middel van dit project streven we ernaar om emissievrij te varen: met zo min mogelijk uitstoot van broeikasgassen en luchtverontreinigende stoffen.
Met Nationaal Park De Biesbosch als thuishaven lijkt het voor zich te spreken dat wij van De Zilvermeeuw de CO2-uitstoot van onze schepen het liefst tot nul willen reduceren. Het behoud van dit prachtige natuurgebied is een belangrijk speerpunt. Daar doen we ons uiterste best voor. “Bewijs daarvan is ons 100% elektrisch aangedreven eventship Z8 en de ontwikkeling van de in april op te leveren Z9. De Z9 stoot 0% CO2, fijnstof, roet of andere fossiele brandstoffen uit”, weet De Zilvermeeuw-eigenaar Adriaan Schuller.
De voorstuwing van dat schip komt van twee elektromotoren die worden aangedreven door een lithium-ion batterijpakket. Schuller geeft een mooi voorbeeld van hoe De Zilvermeeuw een duurzaam hull (geraamte) van het schip heeft laten ontwikkelen. “Door een architect lieten we verschillende geraamtes voor de Z9 tekenen, die we door hebben gezet naar de Solent University in Southampton. Daar bouwden ze miniatuurversies van de verschillende modellen en voerden daarmee in een zwembad sleeptesten uit. Ze zochten op die manier uit welk model het duurzaamst was. De duurzaamste versie van deze geraamtes hebben wij laten bouwen voor de Z9.”
– Adriaan Schuller, eigenaar De Zilvermeeuw
Voor dit soort onderzoeken valt De Zilvermeeuw terug op meerdere kennisinstellingen die aan het subsidieproject verbonden zijn. Op die manier wordt waardevolle informatie ingewonnen voor de bouw van een zo duurzaam mogelijk schip. “Eventship Z9 gaat 75% CO2-uitstoot besparen, als we drie tochten door De Biesbosch op één dag maken. Een heel mooi doel”, vertelt Schuller.
Hij voegt daar aan toe: “Voor de bouw van ons nieuwe eventship ontvingen wij subsidie van ISHY, zodat wij bewust werken aan de ontwikkeling van dit duurzame schip. Een prachtige uitdaging”, besluit hij.